onsdag 5 januari 2011

Summering av två års nyheter på mobilen

Nyligen var det nyår vilket ju alltid ger upphov till en rad årskrönikor. Själv har jag just flyttat ifrån Sri Lanka efter drygt två år där och ser därför tillbaka på och summerar de senaste två åren. Innan jag lämnade ifrån mig min lankesiska mobiltelefon skrev jag till exempel av en del av meddelandena jag fått dit från min prenumeration på tidningen Daily Mirror’s nyhetsförmedling. Dessa meddelanden ger i tidningsrubriksformat en bild av de senaste två åren så som de rapporterats i lankesisk media. Där rapporteras om attacker mot civila – men endast sådana som begåtts av LTTE. Att röster höjs för undersökning av påstådda krigsförbrytelser begångna av båda sidor i kriget framgår indirekt genom ett antal citerade uttalanden om att omvärlden inte borde lägga sig i Sri Lankas inre angelägenheter. Det är också underförstått i Sri Lankas uppmaning till USA att undersöka sin egen efterlevnad av mänskliga rättigheter (se 6 april 2010 nedan) samt i rapporteringar om att FN ska tillsätta en expertpanel.
Mycket har hänt som det inte rapporteras om. Mycket av det som rapporterats är tendentiöst beskrivet. Mycket har också rapporterats om som inte kommer med i nedanstående ytterst subjektiva och hårt begränsade axplock där jag även försökt hålla mina kommentarer till ett minimum. Hur som helst. Här kommer några av de nyhets-sms som jag har fått in på min mobil de senaste två åren:


2009:

9/1: Presidenten tillkännager i särskilt tal till nationen att Elefantpasset har intagits och att militären kontrollerar hela landsvägen till Jaffna för första gången på 23 år

9/2: Suresh Joachim, som härstammar från Sri Lanka, har slagit världsrekord så som det dokumenteras i Guinness rekordbok. Han har tittat på TV i 72 timmar nonstop. Detta inträffade i Sverige.

21/2: Colombos luftförsvar har aktiverats på grund av möjlig attack från luften (Kommentar: när jag fick detta meddelande satt jag redan i min mörklagda lägenhet i Colombo medan luftförsvarets strålkastare sökte natthimlen där utanför).

21/2: Det är nu bekräftat att två LTTE-plan tagit sig in i Colombos luftrum. En av dem syns inte längre på radar.

22/2: Beväpnade män stormade TV-redaktion

23/2: Regeringen avböjer LTTEs förslag om vapenvila och säger att LTTE måste kapitulera

10/3: Självmordsattack mot moské, minst 6 – 8 dödade och ett tjugotal skadade, däribland en minister

31/3: Utrikesministern: ”kriget kommer att vara slut inom tre veckor och det internationella samfundet har gått med på att genast sätta igång megaprojekt”

26/4: LTTE utfärdade idag en unilateral vapenvila. Regeringen avfärdar den och kräver villkorslös kapitulation.

28/4: Svenska UD:s presstalesman Cecilia Julin sade till Daily Mirror att Sverige inte är glad över att Sri Lanka nekar visum för den svenske utrikesministern

17/5: Presidenten kommer att hålla särskilt tal till nationen klockan 9.30 på tisdag om segern över terrorismen

19/5: Arméchefen, Sarath Fonseka, bekräftar att LTTEs högste ledare är död och att armén har hans lik. Mediakanaler som står LTTE nära hade sagt att Ledaren fortfarande lever.

27/5: Armén dödade elva LTTE-terrorister i djungeln i Ampara idag (Min kommentar: denna militära ”upprensningsaktion” kunde jag höra från där jag befann mig)

11/9: Talman W.J.M. Lokubandara sade till parlamentet idag att Sri Lanka måste sätta sig upp emot de utländska missioner som fortsätter att trakassera lankesiska representanter.

23/9: En spänd situation uppstod i ett internflyktingläger i Poontotham, Vavuniya, efter att en internflykting försökte fly. (Min kommentar: detta språkbruk var och är det gängse i Sri Lanka och ytterst få påpekar där att det ju brukar stå internflyktingar fritt att lämna sina läger om de så önskar, och att, när så inte är fallet, det torde vara riktigare att använda benämningen ”interneringsläger” snarare än ”internflyktingläger”).

27/9: Premiärminister Wickremanayaka säger till FN:s generalförsamling att FN inte ska blanda sig i staters inre angelägenheter.



2010:

27/1: Valmyndigheten tillkännager att Mahinda Rajapakse är segrare i presidentvalet med 57,88% av rösterna

28/1: Lakshman Hulugalle, direktor för Media Center for National Security, säger att det finns bevis att Sarath Fonseka hade planlagt att från två hotell i Colombo genomföra ett attentat och mörda Presidenten (Min kommentar: det som Sarath Fonseka, den sittande presidentens huvudmotkandidat i presidentvalet, sedermera kom att anklagas för var att ha varit aktiv inom politiken medan han fortfarande var militär samt för korrupta vapenaffärer. Han sitter nu i fängelse).

6/4: Sri Lanka uppmanar USA att undersöka sin egen efterlevnad av mänskliga rättigheter efter avslöjande av video om dödande i Irak

27/4: Holländsk polis arresterade 7 personer för samröre med LTTE

18/6: Presidenten säger att vita flaggincidenten är det största förräderiet mot nationen och dess soldater. (Min kommentar: detta syftar på att Sarath Fonseka skulle ha sagt att försvarssekreteraren, som också är bror till presidenten, själv skulle ha beordrat att LTTE-ledare skulle skjutas till döds fast de redan kapitulerat. SF har senare förnekat att han gjort något sådant uttalande).

25/6: Ryssland kritiserar tillsättandet av en FN-panel och säger att ansvaret att undersöka åligger Sri Lanka

6/7: Massiv protest utanför FNs kontor i Colombo mot FNs generalsekreterares tillsättande av expertpanel. (Min kommentar: denna panel ska ge FNs generalsekreterare råd i fråga om möjligheter att hantera ansvarfrågan när det gäller påstådda brott mot mänskliga rättigheter och krigets lagar begångna i Sri Lanka under krigets slutfas. Panelen har inget undersökande mandat).

22/9: I ett tal till FN sade Presidenten att han hoppas att utveckla landet med buddhistiska värderingar som socialt fundament
2/12: Oxford Union i Storbritannien ställer in president Rajapaksas tal med hänvisning till oro för säkerheten efter pro-LTTE protester i London

2/12: Spänt läge i parlamentet efter att parlamentsledamöter på regeringssidan försökte puckla på oppositionsledamoten Jayalath Jayawardene, då denne misstänks för att ha legat bakom protesterna mot presidenten i Storbritannien

3/12: Bauddhaloka Mawatha (gata i Colombo) stängd p g a protester framför brittiska högkommissariatet

6/12: Regeringen säger att den avser att lägga en misstroendeförklaring mot oppositionspartiet UNPs vice ledare Karu Jayasuriya för att han sagt att krigsförbrytelser borde undersökas. (Kommentar: ja, ni läser rätt: regeringen ska alltså begära misstroendeförklaring mot en person som sitter i oppositionen…! Tilläggas bör att KJ genast kraftfullt förnekade att han gjort något uttalande av den sort som han anklagats för).

10/12: ”Vissa individer försökte uppvigla till hat mot folkgrupp under parlamentets budgetdebatt och sabotaget mot mitt tal i Oxford var ett led i denna uppvigling” – Presidenten

15/12: Samtal pågår med Ryssland om att införskaffa sofistikerade pansarfordon till Sri Lankas armé

16/12: Utrikesdepartementet meddelar att den staty av f d politisk talesman för LTTE, Thamilchelvam, som restes i en stad i Frankrike, nu har tagits bort

Inga kommentarer: