lördag 9 juli 2011

Ett nytt land ser dagens ljus

Idag välkomnar vi ett nytt land till världen: Sydsudan. Efter drygt två decenniers krig har folk i södra Sudan som del av en fredsprocess folkomröstat om självständighet och resultatet blev ett rungande ja till oberoende. Idag är den stora dagen: självständighetsdagen. I morse satte jag på mig mitt linne med "Republic of South Sudan" - tryck dagen till ära.
Jag önskar det nya självständiga Sydsudan allt gott! Jag önskar det nya Sudan i norr allt gott - även det blir ju nu ett nytt land med nya gränser och ny befolkningssammansättning.
Må de nät av ömsesidiga beroenden som fortfarande finns mellan norr och söder i fortsättningen vara mera källa till samarbete än spänningar! Må de tvister som finns och som kommer att uppstå lösas på fredlig väg! Må båda sudanländerna slå in på vägar som leder till demokrati och respekt för mänskliga rättigheter! Detta önskar jag dem båda.
Men lyckönskningarna fastnar i halsen på grund av oro över pågående övergrepp på flera håll. Inte minst i södra Kordofan i landet i norr (se förra bloggtexten). Enligt Sudan Tribune har presidenten i Khartoum i norr offentligt tagit avstånd från de överenskommelser som ingåtts för att försöka göra något åt den förfärliga situation som råder i södra Kordofan. Som alla vet har Internationella brottmålsdomstolen sedan tidigare utfärdat arresteringsorder på presidenten i Khartoum på grund av misstanke om krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten i Darfur. Under den officiella ceremonin och festligheterna idag för att markera Sydsudans födelse har regeringen där förresten vidtagit åtgärder för att västerländska dignitärer på plats ska kunna undvika kontakt med honom (också detta enligt Sudan Tribune).
Min välgångsönskan gäller folken i de båda länderna, alla vanliga medborgare där. Och min önskan är desto hetare eftersom den är uppblandad med oro. Må det gå dem väl till slut! Må de få uppleva fred och rättvisa i vår livstid!

Inga kommentarer: