fredag 1 januari 2010

2010 blir ett strålande år för mig!

Solen skiner över Colombo idag. Ändå är det inte så där tryckande hett som det kan vara här. Enligt BBCs vädersajt kännetecknas vädret i Colombo av ”high discomfort from heat and humidity” i januari, februari, mars, april, maj, juni, juli, augusti, september, oktober och november. I december däremot är det skillnad: endast ”medium discomfort from heat and humidity”. Min subjektiva bedömning är att decemberväder fortfarande råder trots att januari månad formellt har tagit sin början. Kort sagt: det är bra väder idag, på nyårsdagen.


Både singhalesiskt och tamilskt nyår brukar firas i april (samtidigt). Det nyåret är en väldigt viktig och stor högtid. Bladvändningen mellan december och januari är inte lika viktig. Men årtalet förändras ju då och visst uppmärksammas och firas detta också. Framför allt smälls det en förfärlig massa smällare – och det är inga beskedliga små valborgsmällare. Snarare handlar det om rejäla små bomber. Nyligen har jag dessutom förstått att en del av de nyårstraditioner som jag hittills enbart förknippat med nyåret i april även gäller för nyåret i övergången mellan december och januari.

En bekant sade igår att den viktigaste traditionen för honom vid denna tid på året är att gå i kyrkan på midnattsmässa. En annan viktig tradition, som han nämnde, är det rituella kokandet av mjölk. Det senare är något som också sker vid nyår i april. Mjölken ska koka över – en tydlig symbol för det överflöd man önskar inför det nya året. Min bekante höll med om den beskrivningen, men ville nog se traditionen primärt som något konkret snarare än symboliskt. Anledningen att man kokar mjölk så att det flödar över under nyår är framför allt för att då blir det nya året bra, förklarade han för mig.

Idag, på nyårsdagen, håller affärer öppet några timmar. En annan bekant till mig förklarade att affärerna håller öppet "tillräckligt länge för att alla ska kunna jobba åtminstone lite grann". Det är nämligen lyckosamt för både den enskilde och för arbetsplatsen att ägna sig åt inkomstbringande verksamhet idag. Det man gör idag gäller för hela året. Om man blir arg idag kommer ilska att dominera under året. Och så vidare. Som ni förstår är det väldigt viktigt att ägna sig åt rätt saker idag.

Själv bestämde jag mig denna dag för att göra ett nytt försök att hitta kalenderblad för år 2010 till min filofax. Ända sedan slutet av november har jag då och då sökt igenom bok- och pappershandlar i staden på jakt efter filofaxalmanacka. Hittills utan resultat. Idag gick jag in i första bästa pappershandel. Det var ett mycket litet ställe. Med cirka 15 personer i rummet var affären redan knökfull. Döm om min förvåning när jag denna gång äntligen fick tag i det jag letat efter så länge! När jag betalade kunde jag inte låta bli att kommentera detta: ”Ni skulle bara veta hur länge jag letat efter sådana här filofaxblad", sade jag, "idag har jag verkligen haft tur!” I det ögonblick då jag uttalade ordet ”tur” tänkte jag att mitt ordval ganska säkert innebar mera för mina åhörare än jag själv normalt brukar lägga in i det begreppet. Det tursamma eller det lyckosamma är centrala begrepp i ett traditionellt förhållningssätt kring nyår. Nu strålade femton ansikten mot mig i den lilla pappershandeln. Mannen bakom disken svepte med blicken runt rummet och berättade för mig att samtliga närvarande var affärens egna anställda – med undantag av mig förstås. De hade alla kommit in den dagen för att det hör till traditionen, berättade han (och bringar tur läste jag mellan raderna), och nu ville han uttrycka samtliga anställdas oerhörda glädje över att få mig till kund denna dag. Han sträckte sig glädjestrålande efter en väggalmanacka som jag fick med mig på köpet.

Denna lilla berättelse är naturligtvis en bagatell. Ännu mer av en bagatell var det som hände lite senare under dagen. När jag så småningom skulle ta en tuktuk (en ”trehjuling”) hem föreslog föraren ett bra pris som jag genast accepterade. Det visade sig sedan att föraren hade fått för sig att den adress jag angivit låg närmre än vad som i själva verket var fallet. Han hade gett mig ett alltför bra pris. (Det finns i det närmaste ett sorts fasta priser som alla tuktukförare i staden håller sig till). Men han log och sade att det var hans misstag och att jag givetvis skulle betala det överenskomna priset. Gott nytt år!, hälsade vi varandra innan han puttrade iväg igen.

Solen skiner idag och alla är vänliga och glada. Jag har funnit en sak, som jag länge letat efter och fått ett oväntat bra pris av en tuktukförare. Turen är på min sida. Om människorna här har rätt och årets första dag verkligen indikerar hur resten av året ska bli, så lär mitt år bli ett strålande år! Åtminstone att döma av hur nyårsdagen varit hittills för mig. Dagen är ju inte slut än... PEPPAR, PEPPAR, TA I TRÄ – så som vi rationella och alltid lika ovidskepliga (?!) svenskar brukar säga.

Inga kommentarer: